sp11

Proszę Pani, ja po prostu taki twórczy jestem…

Kto ma duże uszy, żeby wszystko słyszały i duże oczy, żeby wszystkich widziały? Nie, to nie wilk z „Czerwonego Kapturka”, tylko „twórcza nauczycielka”. Takie cechy przypisały „idealnej Pani” maluchy z przedszkola nr 31 podczas zajęć z twórczości. Za kilka dni, podczas uroczystej konferencji w ratuszu, placówka oraz 20 innych przedszkoli i szkół podstawowych otrzymają certyfikat „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia” i „Szkoła Wspierająca Uzdolnienia”.

 

O tym, że zajęcia z twórczości przynoszą same korzyści doskonale wiedzą i uczniowie, i nauczyciele ze szkół, w których realizowany jest projekt „Szkoła Wspierająca Uzdolnienia” (przedszkola realizują projekt „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia”). Rodzice również są zachwyceni, że ich dzieci mają możliwość rozwijania swojego kreatywnego potencjału. Przez ostatni rok zajęcia były realizowane w 20 placówkach, które przystąpiły do realizacji III edycji projektu SWU i II edycji PWU.

Przez pierwszy rok nauczyciele ze zgłoszonych placówek uczestniczyli w szeregu szkoleń z psychopedagogiki twórczości, które przygotowały ich do konstruowania i realizacji własnych programów zajęć rozwijających zdolności twórcze i zainteresowania uczniów. Następnie, przez kolejny rok, realizowali opracowane programy podczas zajęć z dziećmi. Po dwóch latach przyszedł czas na ocenę. We wrześniu i październiku wszystkie placówki odwiedzili członkowie komisji akredytacyjnej, która przyznaje certyfikaty „Przedszkole Wspierające Uzdolnienia” i „Szkoła Wspierająca Uzdolnienia”. W jej skład wchodzą przedstawiciele organu prowadzącego, Kuratorium Oświaty w Warszawie, Polskiego Stowarzyszenia Kreatywności, MSCDN Wydział w Płocku, Stowarzyszenia Inicjatyw Edukacyjnych DELTA oraz liderzy projektu SWU. Jak zgodnie przyznali członkowie Komisji, każda taka wizyta jest jak przygoda – nigdy nie wiadomo, jakie pomysły wpadną do głowy realizatorom. Ale element zaskoczenia jest bardzo pożądany. Przecież sprawa dotyczy twórczości, a ta, jak wiadomo, twórczością by się nie nazywała, gdyby była przewidywalna. A oto dwie losowo wybrane wizyty:

We wspomnianym już Miejskim Przedszkolu nr 31 nauczycielki, Dorota Nowicka, Krystyna Pawlak i Agnieszka Popis z dumą prezentowały efekty prac z dziećmi. Wśród nich „twórcza nauczycielka” – wizualizacja idealnej Pani. Według przedszkolaków powinna mieć duże serce, żeby dla wszystkich wystarczyło miłości, powinna ładnie się ubierać, żeby podobać się dzieciom, a w torebce nosić skarby, niespodzianki, tajemnice…Realizatorki projektu podkreślają, że dzieci uwielbiają zajęcia i nie mogą się doczekać kolejnych, a co najważniejsze, dzięki nim zyskały więcej pewności siebie. – Już nie słyszę „Ja nie potrafię” – opowiadała podczas spotkania z komisją Agnieszka Popis. – Dzieci wiedzą, że każdy coś potrafi, umie, tworzy tak, jak czuje, bo nie ograniczają go schematy.

Z kolei w Szkole Podstawowej nr 16 komisję akredytacyjną powitały Liwia Wodkowska – Pikała, wychowawca świetlicy i Marta Olecka, nauczyciel angielskiego, w sukniach z nieokreślonej bliżej epoki oraz Iwona Szczawińska, nauczyciel matematyki. Na wstępie zaprosiły komisję do obejrzenia przedstawienia pt. „Zdrowy Czerwony Kapturek” w wykonaniu dzieci – uczestników zajęć z twórczości. Następnie, same opowiadały o zaskakujących efektach lekcji twórczości. – Pozwalaliśmy dziecku na oryginalność, fantazję, na błądzenie w poszukiwaniu różnych rozwiązań danego problemu – zapewniały. Z wybranych elementów korzystały również podczas nauki matematyki czy angielskiego, np. dzieci mogły same układać treści zadań do ilustracji, konstruować gry matematyczne, czy wymyślać inne zakończenie omawianej bajki. W efekcie, jak zapewniły nauczycielki, uczniowie są zdecydowanie bardziej zadowoleni ze swoich dokonań i umiejętności, panuje lepsza komunikacja w grupie, rodzice wyrażają same pozytywne opinie. Dzieciom bardzo się podoba, że nikt ich nie krytykuje, że każde rozwiązanie jest dobre. Czasami powoduje to zabawne sytuacje. – Kiedyś, podczas lekcji matematyki, oddawałam sprawdzone klasówki– opowiadała Iwona Szczawińska. - Jeden z chłopców wyjątkowo kiepsko napisał sprawdzian. Zdziwiona zapytałam: skąd ci się wzięły te liczby? A on na to – Oj, proszę Pani, ja po prostu taki twórczy jestem! Rozbroił mnie tym całkowicie! – dodała ze śmiechem.

Uroczysta konferencja odbędzie się 29 października 2012 r. o godz. 12.00 w Auli Urzędu Miasta Płocka.

 

{gallery}/images/art_zdj/2012_10_24_swu{/gallery}